Magisk mattfärd
John Crowder och ett gäng andra höll på med detta. Men han är farligare idag, då det nu är mindre av detta, vilket gör att det nu ibland kan låta nästan sunt. Jag får förkorta detta ordentligt, men länk till full översättning finns.
Speciella uttryck som ingår för en beroende av marijuana och heroin.
Toking = är namnet för att röka en marijuana cigarett.
Joint = marijuana eller liknade cigarett
Sil = sprutan med heroin som man injicerar i sig själv.
Skjuta upp = att injicera drogen in i sitt system, blodomlopp.
Crack = används oftast om kokain.
Jacked up = att fysiskt eller mentalt stimuleras från effekterna av ett läkemedel eller en stimulerande drog..
Personen som lagt ut filmen och skrivit till en del saker, till ursprunget som John Crowder gjorde är lång och finns helt utskriven och översatt till svenska i länken under.
Denna magiska mattfärd innebär att röka på bebisen Jesus och skjuta upp en sil i armen av den Helige Ande. Jag kommer behålla det John säger, men ta bort det andra.
Jag är John Crowder och jag ska vara din värd idag. Jag vill bara uppmuntra dig att luta dig tillbaka, och ta en liten tur på den mystiska heliga andes matta. Vi har dragit i oss olivträ från Getsemane, och vi har snortat lite damm från timmer, från vår herre och frälsare. Vi har rökt babyn Jesus.
Presenterar John Crowder, Benjamin Dunn, och ibland David Vaughan.
2.03 John; Jag behöver böja mig över, jag vill att du bara ska hitta din blodåder, bara hitta din ådra, och jag vill bara att du ska, skjuta honom upp, Jesus (upp i ådran?, svårt att höra) Berätta för honom vad du vill.
Du måste göra det, 2:34 in man får se en person sniffa upp den helige ande, eller babyn Jesus, man behöver bara ta en stor toking av den helige ande.
3.57 Den unga mannen i fråga håller i någonting och säger, Gelé är en mix av materia och fukt, av det flytande och det fysiska. Det är fråga om pastorn Jesus, det är en fråga om att dricka hans blod, och äta hans kött, kontinuerligt. halleluja och jag vill bara dela med er geléets ranchägarens måltid, om vinet blodet och kroppen av Jesus Kristus. Här i den lilla druvan geléet, jilly jolly,Ps 36:9 De skall bli berusade, med rikedomen av mitt hus. Och du ska låta dem dricka störtfloden av sina nöjen Vulgate. De varda mättade av ditt hus rika håvor, och av din ljuvlighets ström ger du dem att dricka
Behåller detta från den som lade in detta; Exakt vart är denna mystiska mattfärd på väg någonstans? Jag vet vart den skulle kunna gå, åt samma håll som detta gick! Gud hjälp oss. Han hänvisar till Folkets tempel och alla de som följde sin ledare och tog självmord 1978.
Jim Jones i Jonestown den 18 nov 1978 Guyana, i sekten Folkets tempel, de sjöng, de dansade, de älskade och de dog. De som inte minns sin historia är dömda att upprepa den. I Jesu Kristi namn låt oss öppna våra munnar nu, och tala ut!
Jag instämmer vi behöver varna för detta och mycket annat av det som smugit sig in i kristendomen.
Manifestationer av häxkraft kommer senare
Meditation
Att tömma sig själv på egna tankar genom att upprepa ett ord eller en fras. Detta är inte bibliskt och det leder till att man öppnar upp för andra andar och väsen. Dessutom så har Gud skapat oss med ett förstånd som Han vill vi ska använda oss av. Att tala ut ett ord eller kort fras är utöver att det är att tala ut meningslösa ord även ett mantra.
Men jag säger er: Varje onyttigt ord som människor talar ska de få svara för på domens dag. Efter dina ord ska du frias, och efter dina ord ska du fällas." Matt 12:36
Och när ni ber ska ni inte rabbla tomma ord som hedningarna. Matt 6:7
Låt ingen bedra er med tomma ord. Allt sådant gör att Guds vrede drabbar olydnadens barn. Ef 5:6
Jag har gått in djupare på kristen meditation, men praxisen är liknande här som där.
Mindefulness
Ibland översatt till svenska ”medveten närvaro”, utvecklades av amerikanen Jon Kabat-Zinn. Inspirationen är hämtad från buddismen, men de religiösa aspekterna har tagits bort.
”En av grundprinciperna förkortas SOAL här är vad det står för S för stanna upp, A för acceptera, O för observera, och L för låt gå, släpp taget.
Stanna upp; Genom att lära dig att vara medveten om vad som sker inom och utom dig lär du dig att stanna upp och reflektera i stunden.
Observera; När du medvetet har stannat upp ska du uppmärksamt observera dina tankar, känslor, din kropp, din omgivning… men du ska göra det utan att värdera det du upplever
Acceptera: Genom att acceptera dina upplevelser utan att döma, med medkänsla och förståelse öppnar du upp dig själv inför dig själv, vilket ökar upp din inkänningsförmåga samt även skapar mer harmoni i ditt dagliga handlande.
Låt Gå; Låt upplevelsen försvinna. Genom att släppa taget gör du ett medvetet val att gå vidare, att inte fastna i din upplevelse, utan bara låt den vara och låta den tona ut… Karin Grundler och Yvonne Hellström”
Låter inte så farligt kanske. Vila, stanna upp släppa stressen runt omkring. Det sägs att det inte är en religion eller praktisering av en, men i själv verket så börjas det med att personen hittade det i buddismen, och buddismen är en religion. Och hur gärna vi än vill så kan vi inte ta bort att kopplingen finns där.
”Om du sitter med med slutna ögon, mediterar närvarande, d.v.s. tänker på hur du andas och erkänner att du inte dömer dina tankar och känslor, då tränar du förmodligen mindfulness. Mindfulness är en religiös term från palispråket, som hänvisar till den sjunde aspekten av upplysningens åttafaldiga väg, vilket betyder "medvetenhet" om buddhistiska övertygelser. Dess regelbundna praxis tros leda till upplysning eller nirvana (förverkligandet av icke-jaget eller tomhet, undkommande reinkarnation). I grund och botten är det en ersättning för och motsatsen till kristen tro om biblisk meditation och bön. Dean Broyles”
”Mindfulnessmeditation kan bl.a. ske genom yoga, sittande meditation, andningsmeditation eller kroppsskanning. Att lära sig att styra sitt medvetande är hjärtat i meditationen. Utmaningen ligger i att vara i nuet ögonblick efter ögonblick. Med mindfulness påverkar vi vårt förhållningssätt till det som sker. Vi lär oss se vad vi kan göra här och nu, i ögonblicket, vad vi kan släppa för tillfället och skjuta på framtiden och vilka valmöjligheter som finns i stunden. Genom detta kan vi fokusera vår energi på det vi kan påverka och vi agerar istället för att automatiskt reagera på en stressreaktion. Yvonne Hellström”
Vi ska lära oss styra våra medvetanden? Men här kom en mängd religiösa praktiseringar in helt plötsligt, fast de försäkrade oss om att det var helt fritt från religion.
”Andningen är ett sätt att förena kropp och sinne. Den ska flyta behagfullt och är ett effektivt verktyg som gör att vi uppmärksammar nuet när våra tankar irrar runt. Medveten andning innebär att rikta uppmärksamheten helt och hållet på andningen. Observera och acceptera den som den är utan att försöka påverka eller kontrollera den. Det är inte enkelt att stanna kvar och följa andningen. Vi kommer om och om igen upptäcka att vi har förlorat oss i tankar, så fort vi upptäcker att tankarna vandrar för vi över fokuset på andningen igen, utan att klandra oss själva. Yvonne Helström”
Totalt onödigt, kropp, själ och ande är redan ett, det utgör hela människan. Men här är då sinnet, (eller själen) tanken bortkopplad från kroppen och ska på något sätt genom att andas på rätt sätt, och inte förirra sig i tankar, förena de båda.
”Zinn, föreställde sig ”MBSR = Mindfulness = Sinnesfullt – Based = Baserad - Stress - Reduction = Reducerande” som ett sätt att ”ta hjärtat från något så meningsfullt, som heligt om du vill, som Buddha-dharma och föra det till världen på ett sätt som inte späder ut, fördärvar eller förvränger det, men samtidigt inte är låst i ett kulturellt och traditionsbundet ramverk vilket skulle göra det absolut ogenomträngligt för de allra flesta människor.
Medan Zinns andra initiativtagare har försökt kamouflera de religiösa rötterna och syftena med MBSR, så är de "särskilda teknikerna" som lärs ut i MBSR enligt Zinn själv, "bara lanserade plattformar" för "direkt upplevelse av det noumenösa, det heliga, Tao, Gud, det gudomliga, naturen, tystnaden, i alla aspekter av livet, vilket resulterar i en blomning på denna planet som liknar en sekund av global renässans, och den här gången, till förmån för alla kännande varelser och vår värld.
Jag vet inte hur du ser på det, men för mig låter det extremt religiöst! Sagt något annorlunda är Mindfulness en buddhistisk meditativ praxis som syftar till att koppla människor till deras påstådda inre "gudomlighet" eller "gud". Mindfulness är kärnan, förvirrar och suddar ut skillnaden mellan skapare och skapelse, se; Rom 1:25. Dean Broyles”
Rom 1:25 De hade ju bytt bort Guds sanning mot lögn och tagit sig för att dyrka och tjäna det skapade framför Skaparen, honom som är högtlovad i evighet, amen.
Jag instämmer helt i den slutsats som Dean kommer till. En blandning är en blandning, oavsett hur liten den är. Lite syra gör hela degen sur. Följer vi efter sånt som Gud klart förbjudit i skriften, så kommer vi under hans dom. Utöver det, varför skulle vi vilja blanda in praktiseringar som inte ens behövs. Vi kan bara sätta oss ner och vila lite, läsa lite i Guds ord och få allt det vi behöver, eftersom skriften säger det.
Gal 5:7-10 I begynten edert lopp väl. Vem har nu lagt hinder i eder väg, så att I icke mer lyden sanningen? Till sådant kom ingen maning från honom som har kallat eder. Litet surdeg syrar hela degen. För min del har jag i Herren den tillförsikten till eder, att I icke häri skolen tänka på annat sätt; men den som vållar förvirring bland eder, han skall bära sin dom, vem han än må vara.
2
Tim 3:16-17All
skrift som är ingiven av Gud är ock nyttig till undervisning, till
bestraffning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet,så
att en gudsmänniska kan bliva fullt färdig, väl skickad till allt
gott verk
”Mindfulness
kan vara en psykologisk och andligt riskfylld praktisering.
Dr. Willoughby Britton, biträdande professor i psykiatri och
mänskligt beteende vid Brown University Medical School, utövar
mindfulness själv och
har undersökt
praktiseringen. Han har
dokumenterat att
många som har engagerat sig i buddhistmeditation kan bli
avskilda
från sig själva, uppleva
mörka psykotiska hallucinationer, känslor av terror, och tvång att
döda sig själva. Vissa bokstavligen tappar all
sans.
Kanske vore
det bättre att
kalla det
för
"un-mindfulness =
icke
sinnesfull.
Dean
Broyles"
Läser man detta, vilket var varför jag valde ha det med, så finns det en risk involverad. Själv kan jag tycka att den som undervisar detta borde börja i den änden. För vem vill hamna i ett tillstånd med hallucinationer, förlora vett och sans, eller rent av känna ett behov att ta livet av sig? Ingen sund människa i alla fall. Och om resultatet kan bli att vi rent av blir besatta av en demon, då borde vi dra öronen åt oss och definitivt inte ha något med det att göra.
I mindfullness ingår: Den inre autopiloten, En sak i taget, Andning, Andningsankaret, Tankar och känslor, Acceptans, Mindfullnessmeditation, Kroppsskanning, Sittande meditation, Medvetna rörelser och Yoga. Och fler av dessa saker ingår i religionen som det är taget ifrån. Alla utövare av Yoga i Indien säger t.ex att det är helt och hållet förknippat med religionen. Och om de säger det, så kan vi inte ta det och säga att det är endast rörelser.
Ps 119.97-106 Huru kär har jag icke din lag! Hela dagen begrundar jag den. Visare än mina fiender äro, göra mig dina bud, ty de tillhöra mig för evig tid. Jag är klokare än alla mina lärare, ty jag begrundar dina vittnesbörd. Jag är förståndigare än de gamle, ty jag tager dina befallningar i akt. Jag avhåller mina fötter ifrån alla onda vägar, för att jag må hålla ditt ord. Jag viker icke ifrån dina rätter, ty du undervisar mig. Huru ljuvt för min tunga är icke ditt tal! Det är ljuvare än honung för min mun. Av dina befallningar får jag förstånd; därför hatar jag alla lögnens vägar. Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig. Jag har svurit och hållit det: att taga din rättfärdighets rätter i akt.
Musiken
Även musiken är påverkad av detta evangelium, lovsången i synnerhet, men även annan. Väldigt vanligt är att man i lovsången sjunger samma kör om och om igen, vilket är att likna vid att hopa meningslösa ord tillsamman, d.v.s. mantran. Ett annat problem är texterna i många av dessa, vilket även smugit sig in i sångerna hos artister som tillhör dessa församlingar.
Ta en text som; ”Jag är mer än en övervinnare, fienden kan inte hindra mig.” Ställ det mot skriften som säger; Varen nyktra och vaken. Eder vedersakare djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker sluka upp vem han må uppsluka. 1 Pet 5:8
Han har möjlighet att göra det och vi kan inte stoppa honom genom att proklamera falskt, att vi är övervinnare, när det är Jesus som övervunnit fienden. Problemet här är dock att satan är fri att göra sitt bästa för att förvilla oss och få oss bort ifrån Gud, han blir fängslad först efter att Jesus återkommit, i 1000 år, för att sedan släppas fri en tid igen. Vi kan och ska stå emot fienden med hjälp av Guds vapenrustning.
Ef 6:10-18 För övrigt, bliven allt starkare i Herren och i hans väldiga kraft. Ikläden eder hela Guds vapenrustning, så att I kunnen hålla stånd emot djävulens listiga angrepp. Ty den kamp vi hava att utkämpa är en kamp icke mot kött och blod, utan mot furstar och väldigheter och världshärskare, som råda här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarymderna. Tagen alltså på eder hela Guds vapenrustning, så att I kunnen stå emot på den onda dagen och, sedan I haven fullgjort allt, behålla fältet. Stån därför omgjordade kring edra länder med sanningen, och »varen iklädda rättfärdighetens pansar», och haven såsom skor på edra fötter den beredvillighet som fridens evangelium giver. Och tagen alltid trons sköld, varmed I skolen kunna utsläcka den ondes alla brinnande pilar. Och låten giva eder »frälsningens hjälm» och Andens svärd, som är Guds ord. Gören detta under ständig åkallan och bön, så att I alltjämt bedjen i Anden och fördenskull vaken, under ständig uthållighet och ständig bön för alla de heliga.
I de här två raderna ser vi också små gudar läran skina igenom, vilket inte är så konstigt. Sitter man under denna undervisning så är det ju det som kommer ut i sångerna också.
Eller denna; ”Och när vi prisar dig byggs din tron, kom kung Jesus och inta din plats.” Vi kan inte bygga en tron åt någon genom vår sång, och så ska då Jesus komma och inta platsen när vi byggt tronen åt honom. Redan här ser vi början på förändringen in i NAR, där det är vi som skapar en tron som Jesus ska komma och sitta på. Och det här sjöngs medan vi var med i rörelsen.
Slutar med en snutt av en tredje; ”Vi åkallar blod och eld.” Den här texten idag känns faktiskt obehaglig. Jag har inga problem alls med Jesu blod som renar oss, för det är sant, det är hans blod på korset som friköpte oss och som sätter oss fri. Men åkalla, bönfalla, eller ropa till blodet, känns rent ut sagt ockult.
Idag har sångtexterna förändrats ännu mer, i synnerhet om man lyssnar på engelska, kan inte några svenska längre. Idag har vi texter som är så intima att de känns rent äckliga. Vissa använder sig av rent profana sånger som lovsånger, t.ex en sång från Disneys ungdomsmusikal, Camp Rock; This is real, This is me, I´m exactly who I´m supposed to be now, gonna let the light shine on me. Utbytt är ordet ”the” till ”your”. = Det här är riktigt, det här är jag. Jag är exakt den jag är ämnad att vara, ska låta ljuset lysa på mig. En del av denna såg låter väldigt likt en del som ingår i musikalen The Showman. Underförstått blir det Guds ljus som lyser på mig istället för strålkastarljuset. Man har alltså bytt ut strålkastarljuset till Guds ljus.
Sången är helt klart inte en lovsång till Gud. Här har man infört främmande eld vilket man använder som lovsång och tror att Gud ska lyssna och bli ärad av det.
Väldigt många texter är också idag mycket jag centrerade, vilket används som lovsång. Man står alltså och sjunger om sig själv, vad man själv kan och har och så vidare. Det fanns lite då när vi var med, men idag som sagt har det gått så mycket längre.
Idag finns det även en del som tagit in islamiska sånger och sjunger dem som lovsånger till Gud. Det finns ingen ändå på galenskaperna.
Om du tycker jag är för hård, tänk då på att skriften säger att Gud vill ha de som tillber i ande och sanning, och att han hatar fel eld på rätt ställe och rätt eld på fel ställe. Så när vi blandar in sång och musik från fel källa, eller använder ord som vänder lovsången till oss själva och vad vi kan åstadkomma, då är det inte lovsång i ande och sanning.
Utöver detta så har vi musiken i sig, allting går och går, hela tiden. För en del församlingar har bakgrundsmusik på medans pastorn predikar eller talar, de har speciell stämningsmusik, som kallas blötläggningsmusik som pågår i en del kyrkor under hela Gudstjänsten, för att framkalla ett sorts lätt hypnotiskt tillstånd och göra folk mer mottagliga för den smörja som de predikar. Och det gäller annan musik också, som spelas under andra typer av Gudstjänster.
Många församlingar har inte en sekund utan någon form av musik i bakgrunden. Så från man sätter foten i kyrkan tills man lämnar är det ljud. Och väldigt mycket används för att förstärka budskapet, profetiorna och även eftermötet där folk ska falla i anden t.ex. en del förklarar villigt och glatt att om vi går på en bio, så åstadkommer ljudeffekterna det där lilla extra som behövs för att göra filmen spännande, skrämmande, komisk, ledsen, et.c. Men när vi är i kyrkan, är vi inte på en bio. Det är två olika saker. Heligheten har försvunnit och ersatts av oväsen. Utrymme behöves för allting även vila från ljud.
En sak jag faktiskt lärde mig av att gå i väggen i rörelsen, vilket var starten för vår väg ur rörelsen, var behovet av dels kortare möten, och dels frihet från ljud, även om våra möten då inte på långt när hade så mycket ljud, eller ens hela tiden. Och jag var en sådan som alltid hade ljud runt mig, när jag läste läxor, och andra saker, ända upp tills jag då gick i väggen. Då först insåg jag behovet av en blandning.
Källa: https://www.youtube.com/watch?v=0_dgHePLx0M
Mystik
Detta är exempel på metoder och tekniker som vill föra människor i kontakt med Gud. Det har sitt ursprung i österlandets syn på människan, som de menar bär en gudagnista inom sig, som kommer blomma ut och aktiveras genom att praktisera denna eller andra metoder.
Vad är mystik?
|
Mystik |
Kristendom |
1 |
Upplevelsen av mystisk union eller direkt gemenskap med den ultimata verkligheten rapporterad av mystiker. |
Unionen mellan Gud och människa, genom Jesu död på korset. |
2 |
Tron att direkt kunskap om Gud, andlig sanning eller slutlig verklighet kan uppnås genom subjektiv upplevelse, som intuition eller insikt. |
Direkt kunskap om Gud får vi genom skriften, den förklarar vem Gud är, vad Gud godkänner och inte. |
3 |
En transcendental förening av själ eller sinne med den gudomliga verkligheten eller gudomligheten. |
Föreningen sker genom den Helige Ande som bor i oss, och Jesus som är medlare mellan oss och Gud. |
4 |
En doktrin om direkt kommunikation eller andlig intuition av gudomlig sanning. |
Ingen hörbart direkt kontakt finns, Gud talar till oss genom skriften. |
5 |
Mystikernas läror eller övertygelser; specifikt, läran att det är möjligt att uppnå gemenskap med Gud genom kontemplation. |
Vi har kontakt med Gud genom det skrivna ordet, Bibeln och bön. |
6 |
Alla läror som hävdar möjligheten att uppnå en intuitiv kunskap om andliga sanningar genom meditation. |
Den enda vägen till andlig sanning är genom skriften. |
7 |
Mystikernas tro, idéer eller tankar |
Vår tro hör ihop med skriften, den visar vägen. |
8 |
Tro på existensen av verkligheter bortom perceptuell eller intellektuell oro som är direkt tillgängliga genom subjektiv upplevelse. |
Känslor och upplevelser leder oss fel, då de byggs på hjärtat som är ett ont ting. Ordets säkra grund är det som gäller. |
9 |
Tro som inte bygger på bevis eller utsätts för kritik. |
Vår tro bygger på vittnen som dog för att bekräfta den sanning de talade om. |
10 |
Vagt, dunkelt eller förvirrat tänkande eller tro, en tro utan sund grund |
Grunden för vår tro är noga nedtecknad i bibeln. |
11 |
Oklara tankar och spekulationer |
Vi tror inte på spekulationer utan på faktiska bevis. |
”Under många århundraden förespråkade hedningar, panteister, gnostiker och österländska religioner olika kätterska former av mysticism som främst inkluderade en tömning av sig själv för att förena ens medvetande med det i omkring i naturen. Kristendomen föreslog en alternativ syn på mystik som svar på dessa hedniska metoder, främst genom kyrkofädernas skrifter, såsom St. Augustine och Pseudo-Dionysius. I kristen mystik underminerades principerna för det gnostiska kätteriet öppet, genom att kristen mystik inte förutsatte att alla genom handlingar av sin egen vilja hade tillgång till mystiska, dolda betydelser relaterade till det gudomliga. Snarare, genom tro och genom förnuft - på grund av gudomlig nåd - hade mänskligheten potential att förstå teologiska mysterier angående universums skapare. (Sauvage, 1911).”
Det är inte svårt att se att detta inte handlar om klassisk kristen tro. Om igen, om Israels folk var förbjudna att ta in gudar och praktiseringar från länderna runt dem, då får inte vi heller göra det. Att sånt här ens fått smyga sig in i kristendomen och nu anses vara en del av den är obegripligt. Det visar på hur lite vi prövat och hur lättvindigt vi släppt in saker som kanske låter bra, eller åtminstone inte farligt. Det blir inte heller enklare av att även judarna släppte in det i sin religionsutövning riktigt tidigt.
5 Mos 18:10-12 Hos dig må icke finnas någon som låter sin son eller dotter gå genom eld, eller som befattar sig med trolldom eller teckentydning eller svartkonst eller häxeri, ingen som förehar besvärjelsekonster, ingen som frågar andar, eller som är en spåman, eller som söker råd hos de döda. Ty en styggelse för Herren är var och en som gör sådant,
Mystiska Nattvarden
John Crowder och Dave Vaughan och deras församling höll på med sånt här. När de tar nattvarden så börjar många falla omkull och bete sig som fulla.
Först talar en tjej och säger, Jag vet att det första under som Jesus gjorde var att förvandla vatten till vin och jag kan förlita mig på att Gud har förvandlat alla mina upplevelser med honom till vin. Jag ville bra säga detta innan vi börjar, för vin är väldigt påverkande.
Det är ingen lära i sig. Men jag störde mig på vad han sade; Nattvarden ska inte vara en stund av sorg, inåtvänt och analt. Vad menar han med analt?
Jämför det med nattvarden inom de flesta församlingar, även de som har falska läror. De allra flesta, det var åtminstone så medans vi var med i TR, börjar med att läsa från brevet till Korintierna, för att påminna alla om varför vi firar nattvarden. Vi firar nattvarden för att komma ihåg att Jesus dog för våra synder. Det är en symbolisk handling, det betyder inte att vi bokstavligen äter av Jesu kropp och dricker hans blod, de skulle göra oss till kannibaler. Och när vi deltar i nattvarden så följs det av att om vi inte gör det på rätt sätt, så betyder det att vi drar en dom över oss själva, så vi ska tänka efter hur vi deltar.
1 Kor 11:23-29 I den natt då Herren Jesus blev förrådd tog han ett bröd och tackade Gud och bröt det och sade: »Detta är min lekamen, som varder utgiven för eder. Gören detta till min åminnelse.» Sammalunda tog han ock kalken, efter måltiden, och sade: »Denna kalk är det nya förbundet, i mitt blod. Så ofta I dricken den, så gören detta till min åminnelse.» Ty så ofta I äten detta bröd och dricken kalken, förkunnen I Herrens död, till dess att han kommer. Den som nu på ett ovärdigt sätt äter detta bröd eller dricker Herrens kalk, han försyndar sig på Herrens lekamen och blod. Pröve då människan sig själv, och äte så av brödet och dricke av kalken. Ty den som äter och dricker, utan att göra åtskillnad mellan Herrens lekamen och annan spis, han äter och dricker en dom över sig.
På detta sätt att dela nattvard så drar de en dom över sig. Bethel redding har också en del konstiga saker, som byta ut vin, alkoholfritt vin, eller druvjuice mot apelsinjuice och bröd mot kaka. Det blir svårt att skilja på nattvard och saft med kaka om man gör på så sätt, vilket kan leda till att man drar en dom över sig.
Källförteckningar :
Magisk mattfärd :
https://www.youtube.com/watch?v=-pHTNZn938g
Meditation :
Bra häfte finns att köpa på lighthousetrails.com Meditation – Pathway to wellness or doorway to the occult. Ca 2 dollar på e-book. Häftet översatt med tillåtelse: https://vilketevilket.blogspot.com/2019/08/meditation-vag-till-valbefinnande-eller.html
Mindfullness :
https://grundler.se/soal-stanna-upp-observera-acceptera-lat-ga/ Karin Grundler
https://christiannewsjournal.com/the-dark-side-of-mindfulness/ by Dean R. Broyles
http://www.kbtm.se/mindfulness KBT Yvonne Hellström
Musiken :
https://www.youtube.com/watch?v=0_dgHePLx0M
Mystik :
https://www.merriam-webster.com/dictionary/mysticism
https://www.coraevans.com/blog/article/introduction-to-christian-mysticism
https://www.yourdictionary.com/mysticism 10 punkter.
Mystiska nattvarden :
https://www.youtube.com/watch?v=Fft0ua9dRpg John Crowder 4.17 min lång
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar