onsdag 29 maj 2019

Jämförelse mellan ortodoxi, protestantism och romersk katolicism:



Jämförelse mellan ortodoxi, protestantism och romersk katolicism:

Tabellen nedan syftar till att ge en översikt över några av de viktigaste frågorna i kristen tro och hur de tre traditionerna ser på dessa frågor. Vi har försökt att ange vad som kan kallas den "representativa" uppfattningen av varje tradition, men det finns uppenbarligen olika åsikter inom var och en av dem, t.ex. det varierande utbudet av åsikter om Kristi närvaro i eukaristin. Länkarna under avsnittet Mer information ska konsulteras för de slutliga positionerna.
Dessutom har våra föreslagna webbplatser ytterligare information om de tre kristna traditionerna: (finns på originalsidan, endast på engelska)
• Ortodoxa
• Protestant
• romersk katolska
Med tack till fader Gregory Hallam för hans hjälp.



ÄMNE ORTODOX PROTESTANT KATOLSK
1 Apostolisk
Förordning
Detta är en viktig del av den ortodoxa tron och säkerställer kontinuitet med den kyrka som Kristus grundade. Med undantag för Anglikanerna och några lutheraner avvisas denna idé. Det är snarare viktigt att betona kontinuiteten i apostlarnas undervisning med apostlarnas, snarare än en direkt tronföljd. Precis som i ortodoxi är detta av vital betydelse för kyrkan. Det finns också en viss grad av ömsesidigt erkännande av de ortodoxa ordinationernas giltighet.
2 Bibelns
Samman-
sättning
Accepterar de 39 böckerna i GT och de 27 böckerna i NT, men också en samling av böcker som inte återfinns i den ursprungliga hebreiska bibeln. Dessa är kända som Deuterokanoniniska det vill säga en andra kanon av skriften. Protestanterna avvisar Deuterokanoniska skrifter som inte är inspirerade skrifter och betecknar dem Apokryfiska (grekiska: "Gömda Ting")


Instämmer med de ortodoxa, när det gäller äktheten av dessa böcker.


3 Natt-vardens betydelse Vanligen benämnd "Mystisk måltid" eller "Gudomlig Liturgi" - Detta representerar Kristi offer och därför erhålls syndernas förlåtelse genom det. Det är också ett möte med den uppståndna Kristus. Nattvarden precis, som dopet, är bara en symbol för nåd. Nattvardens offernatur avvisas också avvisad.





Positionen liknar den ortodoxa. Nattvarden är också känd som "Mässans heliga offer av massan".





4 Kristi närvaro i Eukaristin Under eukaristin kallar prästen ned den Helige Ande ( grekisk: epiklesis) på gåvorna (brödet och vinet). De ändras sedan till Kristi kropp och blod. Det exakta sättet på vilket detta händer är ett gudomligt mysterium.





Brödet och vinet, som är symboler, ändrar inte substansen. Det finns emellertid ett stort antal synpunkter som hålls inom protestantismen om detta ämne (t.ex. vissa anglikaner accepterar den katolska vyn, medan baptister förnekar den).





Liksom i ortodoxi åberopar prästen den Helige Ande under mässan. Invigningen blir dock effektiv genom prästen, som verkar i Kristi person. Gåvorna förändras helt i Kristi kropp och blod och denna förändring kallas "Transubstantiation", dvs det yttre utseendet förblir detsamma, men substansen ändras. (dvs att brödet bokstavligen är Kristi kropp, och vinet bokstavligen är Kristi blod, när du intar det.)
5 Distribu-tionen av Eukaristin De invigda elementen kan endast mottas av medlemmarna. Ortodoxa beslutandet är att ha gemenskap i båda slag (dvs både bröd och vin ges till de som är närvarande).





Elementen erbjuds vanligtvis till alla kristna som känner sig kunna delta i dem. Den stora majoriteten av protestantiska kyrkor har gemenskap i båda slag Precis som med ortodoxi får endast kyrkans medlemmar ta emot. I några katolska kyrkor ges endast brödet till församlingen, och prästen tar emot vinet. Men det är vanligt att kyrkorna har en gemenskap i båda sorters.
6 Den Helige Ande Treenighetens tredje person, som utgår från Fadern ensam som i den    ursprungliga Nicene Creed. (=ett formellt uttalande om kristen tro som används allmänt i kristna liturgier, baserat på det som antogs vid det första rådet av Nicaea år 325) Fadern sänder Anden som en hjälpare/ medlare efter Sonen . Sonen är därför endast en agent i Andens procession. Den Helige Anden utgår från både Fadern och Sonen. Nicene creed inkluderar filioque (latin: 'och sonen'). Håller med den protestantiska uppfattningen.
Ambrose i Milano (340-397) skrev: "När den Helige Ande går från Fadern och Sonen, är han inte skild från Fadern, han är inte skild från Sonen".
7 Giftermål och skilsmässa Äktenskapet är en mystisk förening mellan en man och en kvinna. Skilsmässa är i allmänhet endast tillåtet i fall av äktenskapsbrott, även om det finns undantag.

Äktenskapet är ett kontrakt, men är inte oföränderligt. Skilsmässa uppmuntras inte, men tillåts som bevis för mänsklig svaghet. Vissa samfund tillåter omgifte i kyrkan.


Äktenskapet ses som ett obrytbart kontrakt och en typ av Kristus och kyrkan. Omgifte efter skilsmässa är inte tillåtet om det inte finns något kanoniskt hinder för äktenskapet. I detta fall kan en ogiltigförklaring beviljas.
8 Förmodan och obefläckad uppfatt-ning av Maria Antagandet accepteras, och de är överens om att Maria upplevde fysisk död, men den obefläckade uppfattningen avvisas. Ortodox tro är att skulden för den ursprungliga synden inte överförs från en generation till nästa, vilket undanröjer behovet av att Maria ska vara syndfri. Båda förnekas. Påståendet att Maria var syndfri förkastas - bara Kristus var fri från synd..





Båda är kyrkans dogmer. Kyrkan har ännu inte bestämt om Maria faktiskt upplevde fysisk död. Den obefläckade befruktningens dogma säger att Maria, vid befruktningen "bevarades obefläckad från allt av den ursprungliga synden" och inte bör förväxlas med jungfru födseln ..
9 Marias Position Båda är kyrkans dogmer. Kyrkan har ännu inte bestämt om Maria faktiskt upplevde fysisk död. Den obefläckade befruktningens dogma säger att Maria, vid befruktningen "bevarades obefläckad från allt av den ursprungliga synden" och inte bör förväxlas med jungfru födseln .. Maria var en helig kvinna, som blev utvald att bära Guds son. Hennes eviga jungfru-tillstånd förnekas.




Synen liknar den ortodoxa kyrk- titeln "Guds Moder" används vanligare än Theotokos. Denna titel utgör en av kyrkans "Marian Dogmas = Marias trossatser". De andra är Marias eviga oskuld, antagande och obefläckade art.
10 Påvens Auktoritet Som biskop i Rom har han ära av ära när den är ortodox, inte av domsrätt. För närvarande är hans företräde inte gällande eftersom påvedömet måste reformeras i enlighet med ortodoxi. Hans auktoritet är således varken större eller mindre än någon av de andra biskoparna i kyrkan. Påven är ledaren för den Katolska kyrkan, och har ingen auktoritet att tala för församlingen som helhet.


Påven är Kristi ställföreträdare, dvs. St. Peterskyrkans osynliga huvud på jorden, och andliga ledare. Han har övergripande auktoritet (inklusive över kyrkan råd) inom kristendomen. (nycklarnas makt)


11 Påven Ofelbarhet Påvlig ofelbarhet avvisas. Den Helige Ande verkar för att styra kyrkan i sanning genom (till exempel) ekumeniska råd. Denna ortodoxi erkänner de första sju ekumeniska rådet (325-787) som ofelbara. Protestanter avvisar också påvlig ofelbarhet. Den enda källan till ofelbar undervisning är den som finns i Bibeln.


Påven är ofelbar när han genom den Helige Ande definierar en doktrin om tro och moral som ska hållas av hela kyrkan. Detta är en dogma / lärosats och är därför en nödvändig tro inom katolicismen.
12 Skärseld Ett mellanliggande tillstånd mellan jorden och himlen erkänns, men rening och rening förekommer i detta liv, inte det andra.


Skärseld förkastas – Kristi död på korset är tillräckligt för att ta bort straffet för våra synder.


Ett mellanliggande tillstånd av rening och förberedelse för himlen. Också ett tillstånd där straffet på grund av outdelade förlåtliga synder kan försonas
13 Sakrament Det finns minst sju sakrament, kända som "Mysterier" i ortodoxi: Dop, Chrismation (en ceremoni i de ortodoxa och östkatolska kyrkorna som är jämförbar och liknar bekräftelse i den romersk-katolska kyrkan.),
Nattvard, Heliga Ordningar, Helig smörjelse, Giftermål (Heligt giftermål) och Botgörelse (Bekännelse). Listan är inte fastställd.
I allmänhet är endast två sakrament (även kända som ordinanser) erkända: Dop och Nattvarden ofta även kalla "Heliga Gemenskapen" .





Antalet sakrament är fixerat på sju och är samma förteckning som i ortodoxi, med undantag för Crismation, som allmänt kallas bekräftelse.





14 Effekten av Sakrament Mysterierna förmedlar nåd till dem som deltar i dem värdigt.



Det finns ett brett spektrum av åsikter, men många protestanter anser sakramenten som symboler eller påminnelser om Nåd som redan givits. Instämmer med den ortodoxa ståndpunkten. Sakramenten är tecken som påverkar det som de betecknar.


15 Helgon En speciell grupp av heliga människor, som är ärade. De kan fungera som förmedlare mellan Gud och Människa och kan åberopas i bön.


Alla kristna är helgon, kallade att bli lika Kristus. Endast Kristus är medlare mellan Gud och människa.



Positionen är mycket lik ortodoxi. För helgedom är det också nödvändigt att minst två verifierbara mirakel har uppstått som ett resultat av den personens förbön / medling.
16 Frälsning Frälsning är "tro som arbetar genom kärlek" och bör ses som en livslång process. Det yttersta målet för varje ortodox kristen är att få Theosis eller enhet med Gud. Detta görs genom att leva ett heligt liv och försöka närma sig Gud. Frälsning är Guds fria och oförtjänta gåva till människan. Den erhålls genom nåd och tro endast på Kristus. Genom Kristi försoningsoffer, blir vi accepterade av Gud och dömda som rättfärdiga inför honom. Frälsning är av nåd, speciellt heliggörande nåd, som ursprungligen ges genom dopets pånyttfödelse och sedan upprätthålls genom sakramenten, vilka är "nådens kanaler"
17 Skriftens Betydelse Det finns en källa till gudomlig uppenbarelse: Tradition. Skriften utgör den muntliga delen, och de heligas skrifter, beslut av ekumeniska råd etc. är också en del av det.





Skriften allena är den enda ofelbara guiden och den slutgiltiga auktoriteten angående kristen tro och utövning (En av grund-principerna för protestantism).





Vid sidan av den heliga skriften ska den heliga traditionen (det vill säga lärdomar som hölls ner från Kristus och apostlarna till nutiden) betraktas som källor till gudomlig uppenbarelse. Traditionen och skriften tolkas av kyrkans magisterium (den romersk katolska kyrkans undervisningsmyndighet, som utövas av biskopar eller påven).eller undervisnings-myndighet av kyrkan.
18 Tillbedjan och Liturgi Den "gudomliga liturgin" är centrum för ortodox andlighet. Tillbedjan är vanligtvis på folkspråk, men grekiska används också.


Det finns ett brett utbud av tillbedjan-stilar. Exempel inkluderar pingstkyrkans spontanitet och den mer traditionella tillbedjan som finns i de anglikanska kyrkorna Tillbedjan är centrerad runt mässan. Efter Vatikanens II-råd (1962-5), läggs större vikt vid tillbedjan i folkspråk, även om den traditionella latinska "tridentine" -mässan också används.


ÄMNE ORTODOX PROTESTANT KATOLSK






http://christianityinview.com/comparison.html














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den moderna trosrörelsens sanna fader.

Den moderna trosrörelsens sanna fader. U tlagd 20 sept 2012 av sanningens verklighet Grundaren eller trosrörelsens fader anses vanligen vara...