måndag 22 juli 2019

Lagiskhet: 5 frågor du bör fråga dig själv.



av Sam Storms kalvinist?

Definiera Legalism

Legalism har definierats på ett antal sätt, men här är mitt försök: Legalism är en tendens att betrakta det som Gud inte har krävt eller förbjudet i Skriften som gudomlig lag och motsvarande lust att se misstänksamt på andra för deras misslyckande eller vägran att anpassa sig. Man kan också kalla detta en religiös ande i den mån religion skapad av människor och legalism går hand i hand. Allting handlar om det här: Jag skapar regler och förväntningar som inte hittas i Bibeln och tycker så bra om mig själv och min relation med Gud för att ha lytt dem, samtidigt som jag dömer andra för att ha misslyckats med att leva upp till denna konstgjorda standard för Gudaktighet. Så, hur vet jag om jag är en laglydig person? Här är ett enkelt test bestående av fem frågor.
1. Placerar du ett högre värde på kyrkliga traditioner än på bibliska principer?

Många av våra så kallade rätt och fel i församlingens liv är produkter som inte är av Bibeln, utan av familjebakgrund, kultur, sociala och ekonomiska faktorer, geografiska språk och ett långvarigt institutionellt engagemang för att göra saker som de alltid har gjorts . Om igen, så länge som Bibeln inte förbjuder sådana praktiseringar, är du fri att följa/ göra dem. Men du är inte fri att insistera på att andra också ska göra det.

2. Förhöjer du till den moraliska lagens status något som Bibeln inte kräver?

Låt mig nämna några exempel. Medan Bibeln uttryckligen förbjuder berusning krävs inte ett totalt avhållande från alkoholhaltiga drycker. Missta dig inte: total avhållsamhet från alkohol är stort. Som kristen är du säkert fri att anta det som en livsstil. Men du är inte fri att fördöma de som väljer att dricka med måtta. Du kan diskutera visdomen i ett sådant val och de praktiska konsekvenserna av det, men du får inte fördöma dem som mindre andliga eller säga att de inte håller sig till Guds bästa.
Bibeln uppmuntrar blygsam klädsel. Både män och kvinnor ska vara försiktiga så att de inte klär sig på ett sätt som stoltserar/ prålar med sin sexualitet eller är onödigt utmanande och förförisk. Men vi har ingen rätt att fördöma andra för att ha på sig färgglada kläder eller användningen av smink eller en viss frisyr.

Bibeln fördömer lusta i inga tveksamma termer. Men den laglydiga använder detta för att fördöma allt från TV till Internet till filmer till blandad simning. Missta dig inte: det kan vara betydligt bättre att kraftigt minska din användning av TV och Internet och jag rekommenderar starkt att du är mer kräsen än någonsin förr när det gäller skräpet från Hollywood som ofta godtas för "konst". Men dessa former av medier kan också vara kraftfulla verktyg för uttryck av kungarikets sanningar när det är klokt utnyttjat.

Håll din övertygelse med passion och iver, men försök inte förslava medvetandet hos andra som är oense med dig.

Föräldrar ska uppfostra sina barn i Herrens vård och förmaning. Vi får inte misstaga oss om det. Som förälder kan du tro att alla offentliga skolor är verktyg för djävulens och avloppsbrunn av sekulär humanism. Det är din rättighet att ha den meningen och fatta dina beslut om ditt barns utbildning i enlighet med detta. Men du har ingen biblisk rättighet att ifrågasätta andligheten hos kristna föräldrar som har en annan åsikt. Skriften har ingenting att säga om huruvida du utbildar dina barn hemma eller skickar dem till en privatskola eller en offentlig skola. Håll din övertygelse med passion och iver, men försök inte förslava medvetandet hos andra som är oense med dig.

Bibeln kommenderar veckovisa samlingar för bön, bibelstudie, tillbedjan och firandet av sakramenten. Men den lagliga fördömer alla de som köttsliga som någonsin av någon anledning uteblir från en Gudstjänst eller vågar titta på ett fotbollsmatch på eftermiddagen eller väljer att klippa gräset efter kyrkan. Om du föredrar att inte jobba på söndag eller titta på atletiska händelser eller utföra hushållssysslor, så är det underbart. Men fördöm inte andra som är annorlunda. Varför? Eftersom Gud inte fördömer dem.

Låt oss ta en stund och utforska sabbatsfrågan i lite mer detalj. Minns du händelsen när Jesus och hans lärjungar vandrade genom spannfälten en sabbatsdag (Mark 2:23-28) och "började plocka kornhuvud" (v 23)? Fariséerna blev som galna: "Se, vad de gör, detta är inte är lovligt på sabbaten?" (v 24).

Och det hände sig på sabbaten att han tog vägen genom ett sädesfält; och hans lärjungar begynte rycka av axen, medan de gingo. Då sade fariséerna till honom: »Se! Huru kunna de på sabbaten göra vad som icke är lovligt?» Han svarade dem: »Haven I aldrig läst vad David gjorde, när han själv och de som följde honom kommo i nöd och blevo hungriga huru han då, på den tid Abjatar var överstepräst, gick in i Guds hus och åt skådebröden -- fastän det ju icke är lovligt för andra än för prästerna att äta sådant bröd -- och huru han jämväl gav åt dem som följde honom?» Därefter sade han till dem: »Sabbaten blev gjord för människans skull, och icke människan för sabbatens skull. Så år då Människosonen herre också över sabbaten.»

Gamla testamentets sabbatslag var inte så komplicerat. Sex dagar skulle ställas åt sidan för arbete, men på den sjunde dagen, sabbaten, skulle inget arbete skulle göras. Israels folk skulle vila. Gamla testamentet gav emellertid mycket få detaljer om vad som faktiskt utgjorde den typ av "arbete" som var förbjudet på sabbaten. Så de judiska rabbinerna över åren tog det på sig att leverera vad den bibliska texten lämnade öppet. De identifierade trettiofem olika uttryck för vad de kallade arbete förbjudet på sabbatsdagen.

När tiden gick, tillsatte de olika skolorna av judiska rabbiner reglering efter reglering, lag efter lag till det ursprungliga budet, som gick långt bortom Skriftens krav och gjorde sabbaten och hållandet av den till en hemsk börda för Israels folk. Gud hade menat att sabbaten skulle vara en vilodag. Det var den dag då Gud ville att hans folk skulle bli befriade från sina bördor för att fira hans godhet och hur han tog hand om dem. Men de religiösa ledarna i Israel hade gjort det till en dag med otrolig stress, ångest och den ena tunga bördan efter den andra pålagda på detta. Under åren efter Jesu liv var bokstavligen hundratals konstgjorda begränsningar tillagda till det ursprungliga kommandot. Så många extra regler och bestämmelser lades på det ursprungliga budet att det faktiskt blev svårare att vila på sabbaten än på de andra sex dagarna i veckan!
Sabbatsreglerna ökade exponentiellt. En lag angav att en jude inte fick bära en belastning tyngre än ett torkat fikon; men om ett föremål vägde hälften så mycket, kunde du bära det två gånger! Om sabbaten började när du du sträckte dig efter lite mat, måste maten tappas innan du tog din arm tillbaka, för att du inte skulle bli skyldig till att bära en börda! Ingenting kunde köpas eller säljas, och kläder kunde inte tvättas. Bad kunde inte tas av rädsla för att vatten kunde spilla ut på golvet och "tvätta" det, något som är förbjudet enligt dessa regler. En stol kunde inte flyttas, annat än genom att dragas så länge den inte åstadkom en fåra i marken. En kvinna kunde inte se i en spegel, för att hon inte skulle se ett grått hår och bli frestad att plocka bort det!

Trots att det inte var så dåligt under Jesu tid på jorden som senare, införde sabbatsbestämmelserna en stor religiös börda på det judiska folket som Gud aldrig hade tänkt. Detta är då bakgrunden när Jesus och hans lärjungar engagerade sig i en mild promenad genom kornfälten en sabbatsdag. Att plocka huvudet av spannmål och äta var inte i sig självt en överträdelse av lagen (5 Mos 23:25). Men fariséerna hävdade att det var ett skördearbete "skörd", en av de 39 typerna av så kallat arbete de bestämt stred mot den judiska traditionen.

När du kommer in på din nästas sädesfält, får du plocka ax med din hand, men med skära får du icke komma vid din nästas säd.

Vi ser nästan samma scenario spelas upp i Mark 3:1-6. Återigen var det sabbatsdagen och Jesus vågade hela en man med en vissnad hand. Och än en gång var fariséerna uppe i varv om hur Jesus bröt deras omhuldade traditioner. Vi kommer tillbaka om en stund till hur Jesus svarade på deras anklagelser. Men märk för nu den lagiska anda som gav dessa män energi.

Och han gick åter in i en synagoga. Där var då en man som hade en förvissnad hand. Och de vaktade på honom, för att se om han skulle bota denne på sabbaten; de ville nämligen få något att anklaga honom för. Då sade han till mannen som hade den förvissnade handen: »Stå upp, och kom fram.» Sedan sade han till dem: »Vilketdera är lovligt på sabbaten: att göra vad gott är, eller att göra vad ont är, att rädda någons liv, eller att döda?» Men de tego. Då såg han sig omkring på dem med vrede, bedrövad över deras hjärtans förstockelse, och sade till mannen: »Räck ut din hand.» Och han räckte ut den; och hans hand blev frisk igen. Då gingo fariséerna bort och fattade strax, tillsammans med herodianerna, det beslutet att de skulle förgöra honom.

Ett otvetydigt tecken på en lagisk anda är tendensen att alltid leta efter vad som är fel i andras liv för att döma dem, istället för att leta efter vad som är rätt för att uppmuntra dem. Ingen av oss gör allt rätt. Vi faller alla på många sätt. Det kan vara hur vi hanterar de fattiga eller vår tillbedjans-stil, hur vi pratar eller hur vi försöker dela Kristus med icke-kristna. Men vi gör det aldrig perfekt.

Som en illustration, anta att en särskilt gudomlig troende gör saker bra 95 % av tiden. Om du är en religiös laglydig person ser du rätt förbi de 95 % som denne gör bra och siktar in dig på de 5 procent som denne gör dåligt. Eftersom en laglydig person älskar att påpeka hur andra kommer till korta, kommer den markera hur den andra inte lever upp till sina förväntningar om perfektion. Hennes 5 % felaktighet undergräver de 95 % denne gör bra. Allt gott denne gör räknas plötsligt inte alls. Den laglydiga personen är blind för den frukt som den andre producerar och oförmögen att förstå dennes bra motiv.

Laglydiga mår bra när de kan identifiera andras fel. Det förstärker deras känslor av överlägsenhet. De tror faktiskt sig mer andliga, mer gudomliga och mer gynnade och älskade av Gud.

Det finns en baksida till den legalistiska andan. Förutom att vara snabb och dogmatisk till att identifiera de små och sällsynta misslyckandena hos andra erkänner den laglydiga personen aldrig sina egna fel och misslyckanden. Att erkänna och bekänna synd eller missbedömning är att löpa risken att förlora makt, ansiktet eller prestigen.

Vad driver den här anden? Det är tron att ens egna ansträngningar och prestationer förtjänar acceptans från Gud och godkännande från människor. I stället för att vila i Kristi prestationer, säker på vad Han har gjort för oss, förklarar den laglydiga personen sina egna verk och är stolta över vad de gör mot bakgrund av vad andra inte gör.

Se igen på Mark 2:24: "Och fariséerna sade till honom:" Varför gör de vad som inte är lovligt på sabbaten? " Eller igen, Markus 3:2: "de vaktade på honom" . Det är lagiskhetens ande: alltid på utkik efter någon annans synd; skannar alltid horisonten efter någon annans misslyckande för att mäta dem efter sina egna regler, regler som inte finns i Bibeln; spionerar alltid på den andra människans beteende och övertygelser för att utrota den minsta avvikelsen från deras traditioner. De letar efter små fel och och dömer!

Åh! Dricker du alkohol! Går dubio! Klipper du gräsmattan på en söndag! Du har inte kavaj och slips till kyrkan på söndag! Jag har ett öga på dig. Jag har märkt att du läser en annan version av Bibeln än den vi godkänner! Du tror inte allt jag gör? Wow! Du har en tatuering! Jag har noterar att du inte alltid stänger dina ögon när du ber! Du ger tionde från din nettoinkomst hellre än din bruttoinkomst. Gud kommer straffa dig för det! Och du kallar dig själv en kristen! "Sådan är den energi som driver den legalistiska anden och konstgjorda religionen.
3. Har du en tendens att titta ner på dem som inte följer Guds vilja för sina andliga liv?

Jag kommer ihåg att jag hörde Chuck Swindoll (evangelisk pastor) berätta om en missionärsfamilj som tjänade på en plats där jordnötssmör var svårt att få tag på. Denna familj engagerade vänner i USA att skicka dem jordnötssmör så att de kunde njuta av det till sina måltider. De upptäckte snart att andra missionärer i samma land ansåg det andligt att avstå från jordnötssmör. Det var deras "kors för att bära"! Denna familj stoltserade inte med sin njutning av jordnötssmör, men de fortsatte att tacka Gud för det och åtnjöt det i privatlivet i sitt eget hem. Men trycket och fördömandet från de andra missionärerna intensifierades så mycket att familjen så småningom återvände hem, desillusionerad och cyniska.
En del kanske argumenterar att paret borde ha gett upp att äta jordnötssmör för deras medarbetares tro och för evangeliets skull i det landet. Kanske. Men att göra det skulle också tjäna tjäna till att förstärka det som sannolikt var ett större fel i lagiskhetens sinne. Du gör inte någon en tjänst genom att uppmuntra eller styrka sådana lagiska åsikter.
En del av att vara kristen är friheten att inte äta jordnötssmör. Men det är inte en del av att vara kristen att fördöma andra som gör det. Du är fri att utöva din frihet, men du är inte fri att insistera på att andra följer det som du anser är den sanna läran eller friheten att tänka/agera!

4. Är du obekväm att Bibeln inte uttryckligen tar upp alla etiska beslut eller svarar på alla teologiska frågor?




De som är lagiska tenderar att frukta tvetydighet. Deras favoritfärger är svartvita. De är obekväma med biblisk tystnad och insisterar på att tala när Guds ord inte gör det. De känner någonting av ett kall för att fylla i luckorna som lämnats tysta i skriften eller att göra specifika och ofta detaljerade tillämpningar som Gud i bibeln valt att inte göra.


5. Är du mer bekväm med regler än med relationer?


Jag talar inte om tydliga/ klara bibliska regler. I Ps 119 ser vi det korrekt kristna svaret på bibliska lagar, bud, förordningar och regler. Vi ska glädjas åt och fira Guds lagar och lyda dem glatt. Men centreras ditt samspel med medmänniskor på dina egna regler, regler som du tycker är de enda legitima tillämpningarna på vad Bibeln säger Guds givna regler är goda och rättfärdiga mer de är utformade för att förbättra och utveckla kristna relationer, inte kväva, krossa och döda dem.


Denna artikel är anpassad från ”Tough Topics = Tuffa ämnen”: Bibliska svar på 25 utmanande frågor av Sam Storms.



https://www.crossway.org/articles/legalism-5-questions-to-ask-yourself/







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den moderna trosrörelsens sanna fader.

Den moderna trosrörelsens sanna fader. U tlagd 20 sept 2012 av sanningens verklighet Grundaren eller trosrörelsens fader anses vanligen vara...